tisdag 2 juni 2015

Pike open 2015 vår

Under helgen åkte vi ner till Västervik för att vara med och tävla i den prestigefyllda tävlingen Abu Garcia Pike Open. Eftersom vi aldrig har varit nere i Västervik tidigare så var våra förhoppningar om en topp placering ganska låga. Fisket skiljer sig en hel del ifrån vad vi är vana vid, tipsen vi hade fått var att fiska väldigt grunt vilket visade sig stämma bra. Den fisken vi hittade tog på ca 1-1,5meters djup. Efter kaptensmötet valde vi att traila till Gamlebyviken, där vi också valde att fiska första dagen. Vi börjar fiska längs en grund vasskant, där Linus bränner ett ordentligt hugg i första kastet. Fisken smäller på rejält och tar lina för att sedan tyvärr kliva av...surt! Vi byter plats och Linus lyckas kroka vår första godkända fisk, 75cm. timmarna går och fisken uteblir så vi bestämmer oss för att åka tillbaka till första platsen. Där dröjer det inte länge innan jag får en mindre gädda på 66cm, fyra cm för kort. Dessa fyra centimeter skulle senare visa sig göra stor skillnad för vårt slutresultat. Strax efter det sätter jag på en Dexter jerk 120 i färgen mad perch(red tiger) med en guld/brun tail och får på en bättre gädda som kan mätas till 106cm. Vi ligger kvar på samma kant resten av dagen och vi får ett par gäddor under måttet. Efter dag ett har vi alltså två godkända fiskar 106cm (Dexter Jerk 120 + tail) och 75cm (Dexter Shad 250 lime chart) samt ett gäng strax under måttet och Linus monsterhugg.

Dag 2
Vi var ute kl 04:00 när starten gick. Vi valde att fiska på samma område som första dagen. Det kändes hett när vi kom ut, EXTREMT mycket betesfisk samt att vinden hade legat på på den kanten. Men det var otroligt segt och vi hade bara några fiskar som var framme och petade på betena men det var allt. Vi återkom till exakt samma plats där jag fick min gädda, där smäller det på Linus spö, han gör inga misstag och vi landar en fisk på 108cm som hugger på en Dexter Shad 250 i färgen gold carp med 10g skalle. Nästan direkt efter får Linus ytterligare en godkänd gädda, 76cm, på samma bete. Nu känns det som att vi är på gång, med två riktigt bra topp fiskar så behövs det bara en godkänd fisk till för ett bra resultat! Men vi provar allt! Men det var extremt segt och vi lyckas inte få den sista godkända fisken..
Vi får tillslut fyra godkända, 108cm, 105cm, 76cm, 75cm och ett gäng med gäddor under 70 cm. Känns som att vi snubblar på mållinjen men jag antar att det är en del av tjusningen. Men det känns jäkligt bittert. Hade vi fått en godkänd fisk till hade vi vart topp 10.  Men med våra förutsättningar är vi ändå nöjda. Nu har vi lite mer koll på området kring Västervik och vi laddar om för hösttävlingen.

Vi vill även gratulera TEAM FLYTWEST-GUNKI som Blev totalsegrare och Linus Raners i samma team som tog tävlingens största gädda 118cm, 11,2 kg (Gunki G´bump) det var även ett nytt PB, GRATTIS!
Vi vill även tacka arrangörerna för en väl genomförd tävling trots det stora deltagarantalet!!!